Newsletter
Szukaj
PL EN
Łaźnia
Idea Ludzie Organizator Partnerzy
Wystawy

Blue Morph. Victoria Vesna & James Gimzewski

Wystawy | 23-05-2011
Blue Morph
23.05-11.06.2011
Wernisaż: 22.05.2011, godz. 20:00
Instalacja prezentowana w kościele św. Jana w Gdańsku
ul Świętojańska 50

Kurator: prof. Ryszard W. Kluszczyński
Koordynacja i produkcja: Anna Zalewska

 
Instalacja Blue Morph, prezentowana przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w zabytkowym kościele św. Jana w Gdańsku, jest owocem współpracy artystki i naukowca, Victorii Vesny i Jamesa Gimzewskiego.

Blue Morph

Victoria Vesna jest profesorem Uniwersytetu Kalifornijskiego oraz dyrektorem niedawno otwartego UCLA Art/Sci Center oraz UC Digital Arts Research Network. Jej prace, takie jak Mood Swings (2006), Water Bowls (od 2006), Blue Morph (od 2007), czy Hox Zodiac (od 2009), można zdefiniować jako eksperymentalne, twórcze poszukiwania na styku wielu dyscyplin naukowych i technologii. Ich celem jest podnoszenie kwestii stosunku człowieka do systemów naturalnych, uświadomienie zależności człowieka od natury.

Szkocki naukowiec polskiego pochodzenia, James Gimzewski – profesor w Katedrze Chemii i Biochemii na Uniwersytecie Kalifornijskim – jest wybitnym specjalistą w dziedzinie nanotechnologii oraz laureatem licznych nagród.

Ten artystyczno-naukowy duet przedstawi gdańskiej publiczności swoje unikalne i nowatorskie - w skali światowej - prace, powstające właśnie przy wykorzystaniu nanotechnologii.


Blue Morph

Blue Morph – najnowsza ich wspólna interaktywna instalacja – uświadamia nam, jak nanotechnologie zmieniają nasze postrzeganie świata. Nanotechnologia jest nowoczesnym podejściem badawczym, które odnosi się do zrozumienia właściwości materii w skali nano – czyli do pojedynczych cząsteczek. Za enigmatycznym tytułem instalacji kryje się nazwa gatunku motyla, który od dawna fascynował uczonych, m.in. ze względu na subtelną optyczną inżynierię. Instalacja Blue Morph stworzona została właśnie przy użyciu obrazów w skali nano oraz dźwięków towarzyszących metamorfozie gąsienicy w motyla. Artyści obserwowali owada w wymiarze nano. Wykorzystali fakt, że piękny błękitny kolor jego skrzydeł to nie pigment, lecz występujące na nich wzory i struktura. W wyniku tej pracy powstała artystyczna fuzja dźwięków, światła i interaktywnej sztuki/nauki.
Wybór miejsca prezentacji nie jest przypadkowy. W 2011 roku odrestaurowany i zmodernizowany gotycki kościół św. Jana zostanie ponownie otwarty dla publiczności, stąd idea przekształcania się poczwarki w motyla ma wyjątkowy dla organizatorów, symboliczny wyraz w kontekście tego ważnego dla gdańszczan miejsca.

http://victoriavesna.com